Muzeum v Kopřivnici nabízi stálé expozice:
Většinou známe Slovenskou strelu jako nejmodernější železniční novinku Československých státních drah z třicátých let 20. století, která brázdila koleje na trati mezi Prahou a Bratislavou. Ovšem méně známé jsou okolnosti, jak se vlastně do Kopřivnické sbírky automobilů TATRA dostala.
První kroky na konci padesátých let vzešly od místního muzejníka a významné kulturní osobnosti - Emila Hanzelky, který má obrovský podíl na založení Lašského musea v Kopřivnici a počátcích sbírky automobilů Tatra. Hanzelka začal vyjednávat s dráhami o darování motorového vozu M290.002 do Lašského muzea. V červenci 1960 se uskutečnil transport. Nejdříve byla Slovenská Strela umístěna na vedlejší vlečce v továrně a o několik let později proběhl její přesun do přilehlého parku u Šustalových vil. Od té doby se stala nedílnou součástí povědomí místních a vlastně i součástí veřejného prostoru města Kopřivnice.
Už od počátku však stav vozu nebyl ideální a také nebylo v silách Lašského musea zajistit vhodné uložení. Přesto musíme ocenit Hanzelkovu iniciativu, bez které by se toto unikátní konstrukční a designové dílo třicátých let nedochovalo. Z pohledu sbírkotvorné činnosti tehdejšího Lašského musea se jedná o výjimečný akviziční případ, protože motorový vůz byl produktem vyrobeným „teprve“ v roce 1936 a již v roce 1960 se stal jedinečným sbírkovým předmětem. Navíc v souvislosti s tehdejší legislativou nebylo jednoduché techniku tohoto druhu získávat do muzejních sbírek. Slovenská Strela se tak stala největším exponátem, který se Hanzelkovi podařilo do muzejní sbírky zajistit.
S parkem postupně srůstala a stala se společnicí trolejbusu T 401. Brzy získala známé umístění u plotu s jednoduchým přístřeškem, který na dlouhá léta tvořil jedinou ochranu před počasím a zbloudilými zvědavými návštěvníky. Zde setrvala až do roku 1997, kdy došlo k jejímu převozu před současnou budovu Technického muzea TATRA v centru města. V roce 2000 byla Slovenská Strela prohlášená kulturní památkou a o deset let později se stala jedinou movitou národní kulturní památkou Moravskoslezského kraje. Teprve za několik dalších let (2018) se podařilo současným vlastníkům automobilky TATRA a Moravskoslezskému kraji započít s kompletní renovací motorového vozu a výstavbou speciálního depozitáře. Po více jak dvou letech se 13. 5. 2021 opět po mnoha desítkách let provozuschopná Slovenská strela dojela do po kolejích do Kopřivnice.
Michaela Bortlová
Ve dvacátých a třicátých letech 20. století Tatra dodávala speciálně upravená užitková vozidla pro Velkopopovický pivovar, který patřil do koncernu rodiny Ringhofferů. Zejména se jednalo o typy TL 4, T 24, T 43/52, především však varianty typové řady T 27. Některé dodané automobily měly speciálně upravenou korbu s označením „a lá Popovice“ vycházející z potřeb zákazníka
Zde nám můžete napsat vaše postřehy, názory nebo otázky.
Nechte nám kontakt na vás a ozveme se vám
AdresaZáhumenní 367/1
Kopřivnice, 74221
Telefon +420 556 808 422