Automobily Tatra

Osobní automobily Tatra


Současnou expozici Technického muzea TATRA v Kopřivnici tvoří typologicky kompaktní sbírka osobních automobilů, kterými se automobilka TATRA zapsala do světových dějin automobilismu 20. století. 

Expozice se skládá z několika částí, které jsou časově a tematicky ohraničené. Prohlídka začíná otáčející replikou automobilu Präsident, zastupující počátky automobilové výroby v Kopřivnici. Na ní navazuje soubor výroby vozidel do roku 1914, kde se nacházejí nejstarší originály automobilů tatrovácké sbírky. Mezi nimi NW typ B zpočátku 20. století nebo typ "S", které společně s typem "T" ještě reprezentují koncepci rámového podvozku s vodou chlazenými motory. Následující expoziční celky již prezentují novou konstrukci stavby automobilu - "tatrováckou koncepci podvozku" v kombinaci se vzduchem chlazeným motorem, která zásadně ovlivnila konstrukci automobilů po první světové válce.

Dvacátá a třicátá léta 20. století jsou v dějinách výroby osobních vozidel v Kopřivnici konstrukčně a technicky velmi progresivním obdobím, spojeným s působením konstruktéra Hanse Ledwinky. Z tohoto období pochází nejen „Malá Tatra“ typu T 11, největší série osobních vozidel T 57 – Hadimršky. Tuto expozici zastupují typy v různých konstrukčních provedeních. Fenomén produkce aerodynamických limuzín je prezentován v aerodynamickém sále, kde naleznete první prototyp V 570, první sériově vyráběný aerodynamický typ Tatry 77a, anebo T 87, která byla po druhé světové válce vyrobena pro maršála A. I. Jeremenka za úspěch Ostravsko-opavské operace. Nacházejí se zde i typy aerodynamických tatrovek z poválečné výroby – T 600 Tatraplan, kabriolet T 600 s karosérií Josefa Sodomky z roku 1949 za účelem účasti na Autosalónu v Ženevě. Po návratu z autosalónu byl darován Stalinovai k 70. narozeninám. 

Ve druhém patře muzea naleznete expozice vybraných osobní vojenské automobily jako T 57 K nebo terénní automobil s náhonem na všechna kola V 809, inspektorskou drezínu T 14/52 a unikátní motorové saně z roku 1942 - V 855. Samostatnou tematickou expozici tvoří limuzíny s vodou chlazenými motory T 17 a T 70. Samostatným expozičním celkem jsou sportovní automobily, které reprezentují závodní úpravy typu T a U. Většina exponátů pochází až z poválečné úspěšné éry. Mezi nimi vynikal Tatraplan Sport T 602 z něhož se dochoval pouze podvozek pocházející z autohavárie Bruno Sojky v závodě Ecce Homo u Šternberku v roce 1951. Ze stejného období pochází tatrovácká formule T 607-2, která sbírala úspěchy. Rovněž nechybí T 603 B jeden z vítězných automobilů Marathonu della Route v šedesátých let 20. století.  Modelová řada reprezentativních limuzín T 613 a T 700 uzavírá stoletou tradici výroby osobních vozidel v Kopřivnici v roce 1998. Kontinuita výroby automobilů TATRA nadále pokračuje v sekci nákladních vozidel a vzduchem chlazené motory. Tímto auto mobilka stále náleží mezi první tři nejstarší značky světa, které zahájily výrobu na počátku automobilového fenoménu.

Celkově můžete v expozici  poznat několik desítek osobních tatrovek ze sbírky TATRA TRUCKS v níž se nachází soubor movitých kulturních památek, které jsou neoddělitelnou součástí historie industriálního dědictví České republiky. Nejvyšší status nese motorový vůz M 290 "Slovenská strela", která je národní kulturní památkou a společně se sekcí osobních vozidel je ve správě Regionálního muzea v Kopřivnici, o. p. s.




Galerie

Zůstaňte ve spojení

Zde nám můžete napsat vaše postřehy, názory nebo otázky.

Kontaktní formulář

Nechte nám kontakt na vás a ozveme se vám

Kontakt

AdresaZáhumenní 367/1
Kopřivnice, 742 21