Slovenská strela v Technickém muzeu TATRA

Slovenská strela v muzejní sbírce

Většinou známe Slovenskou strelu jako nejmodernější železniční novinku Československých státních drah z třicátých let 20. století, která brázdila koleje na trati mezi Prahou a Bratislavou. Ovšem méně známé jsou okolnosti, jak se vlastně do Kopřivnické sbírky automobilů TATRA dostala.

První kroky na konci padesátých let vzešly od místního muzejníka a významné kulturní osobnosti - Emila Hanzelky, který má obrovský podíl na založení Lašského musea v Kopřivnici a počátcích sbírky automobilů Tatra. Hanzelka začal vyjednávat s dráhami o darování motorového vozu M290.002 do Lašského muzea. V červenci 1960 se uskutečnil transport. Nejdříve byla Slovenská Strela umístěna na vedlejší vlečce v továrně a o několik let později proběhl její přesun do přilehlého parku u Šustalových vil. Od té doby se stala nedílnou součástí povědomí místních a vlastně i součástí veřejného prostoru města Kopřivnice.

Už od počátku však stav vozu nebyl ideální a také nebylo v silách Lašského musea zajistit vhodné uložení. Přesto musíme ocenit Hanzelkovu iniciativu, bez které by se toto unikátní  konstrukční a designové dílo třicátých let nedochovalo. Z pohledu sbírkotvorné činnosti tehdejšího Lašského musea se jedná o výjimečný akviziční případ, protože motorový vůz byl produktem vyrobeným „teprve“ v roce 1936 a již v roce 1960 se stal jedinečným sbírkovým předmětem. Navíc v souvislosti s tehdejší legislativou nebylo jednoduché techniku tohoto druhu získávat do muzejních sbírek. Slovenská Strela se tak stala největším exponátem, který se Hanzelkovi podařilo do muzejní sbírky zajistit.

S parkem postupně srůstala a stala se společnicí trolejbusu T 401. Brzy získala známé umístění u plotu s jednoduchým přístřeškem, který na dlouhá léta tvořil jedinou ochranu před počasím a zbloudilými zvědavými návštěvníky. Zde setrvala až do roku 1997, kdy došlo k jejímu převozu před současnou budovu Technického muzea TATRA v centru města. V roce 2000 byla Slovenská Strela prohlášená kulturní památkou a o deset let později se stala jedinou movitou národní kulturní památkou Moravskoslezského kraje. Teprve za několik dalších let (2018) se podařilo současným vlastníkům automobilky TATRA a Moravskoslezskému kraji započít s kompletní renovací motorového vozu a výstavbou speciálního depozitáře. Po více jak dvou letech se 13. 5. 2021 opět po mnoha desítkách let provozuschopná Slovenská strela dojela do po kolejích do Kopřivnice.     

Michaela Bortlová




Galerie

Zůstaňte ve spojení

Zde nám můžete napsat vaše postřehy, názory nebo otázky.

Kontaktní formulář

Nechte nám kontakt na vás a ozveme se vám

Kontakt

AdresaZáhumenní 367/1
Kopřivnice, 742 21