Präsidenti v muzejním areálu 25. 2. 1977

45. výročí od společné vyjížďky automobilů Präsident

stavba repliky 1974-1977

Před 45 lety se v tzv. muzejním parku v Kopřivnici před očima veřejnosti rozburácely dva téměř totožné automobily, které spíš připomínaly kočáry bez koní. Odkud se se vzala myšlenka na realizaci druhého Präsidenta? S hledáním odpovědí, se musíme se vrátit hlouběji do minulosti. Originál automobilu byl do Kopřivnice pravidelně zapůjčován do muzea k významným jubileím automobilky (1947, 1967), ale už od počátku vzniku tatrovácké sbírky na počátku padesátých let 20. století vnímali muzejníci jeho absenci v kopřivnické expozici jako handicap, protože „chyběl“ výchozí bod tatrováckého příběhu. Proto také nejstarší automobilní exponát kopřivnické sbírky, NW typ B, získal od Josefa Veřmiřovského zástupnou roli a nazval ho „Vícepräsident“. Ovšem při přípravách 75. výročí v roce 1972 zápůjčce již NTM nevyhovělo, neboť každá manipulace byla velmi komplikovaná a stavu vozu příliš neprospívala. Proto se v hlavách muzejníků Karla Rosenkranze a Jiřího Bortla zrodila myšlenka na stavbu repliky, která získala podporu podnikové propagace a posléze také vedení národního podniku TATRA. Ambiciózní myšlenka dospěla tak daleko, že kromě exponátu, jenž doplní typologickou řadu sbírky, bude replika dokonce příležitostně pojízdná! Realizaci předcházela příprava, která si vyžádala detailní studium originálu v Praze, ale zejména dochované výkresové dokumentace, která se musela nejprve překreslit do soudobých technických norem a zvyklostí, aby s ní sestavený realizační tým mohl pracovat. Konstrukční stránku zaštítil nejen konstruktér Ing. Milan Galia, ale hl. penzisté, kteří si s historickou dokumentací dokázali poradit a dokázali porovnávat jednotlivé součásti s pražským originálem. Neméně důležitou roli mělo také řemeslo a snaha použít rovněž totožný materiál. Podle dostupných pramenů se na výrobě celkem podílelo více než šest set tatrováků a další stovka pracovníků z jiných závodů. Výsledkem bylo kolektivní dílo, což je ve srovnání se stavbou originálu rozdíl, protože na něm pracovaly sotva dvě desítky lidí. Samotný motor se poprvé rozběhl po třiceti tisících pracovních hodinách v dílně Technického muzea v srpnu 1976 a již 25. února 1977 proběhla první společná jízda nového Präsidenta s pražským originálem, kterou aktivně zaznamenal dobový tisk. Dnešním pohledem se v Československu opravdu jednalo o velmi prozíravý muzejní a společenský počin sedmdesátých let 20. století. Během své existence několikrát vyjel nejen v rámci Kopřivnice, ale také ve Vídni při mezinárodní TATRA VETERAN RALLYE, naposledy v roce 2017.




Galerie

Zůstaňte ve spojení

Zde nám můžete napsat vaše postřehy, názory nebo otázky.

Kontaktní formulář

Nechte nám kontakt na vás a ozveme se vám

Kontakt

AdresaZáhumenní 367/1
Kopřivnice, 74221